Vad kostar en reklamfilm? En komplett guide till filmproduktionsbudget

Att fastställa kostnaden för en reklamfilm är inte en enkel fråga med ett standardsvar. Priset beror på flera faktorer som är direkt kopplade till ditt företags specifika kommunikationsbehov. I denna guide förklarar vi hur du kan beräkna en lämplig budget för din filmproduktion genom att fokusera på syfte, mål och förväntad avkastning.

vad kostar en reklamfilm

Den vanligaste frågan: "Vad kostar det?"

En av de absolut vanligaste frågorna vi får är: "Vad kostar det att producera en film?" Detta är en helt befogad fråga, men svaret är alltid detsamma – "Det beror på..."

Det finns så många faktorer som påverkar kostnaden för en filmproduktion att vi skulle riskera att skrämma bort den som frågar om vi började lista alla kostnadsposter. Intressant nog är det ofta så att den som ställer frågan faktiskt redan sitter på svaret, men inte inser det ännu.

Det egentliga svaret finns hos dig

När någon som aldrig beställt film tidigare kontaktar oss och frågar om kostnaden, kan vårt svar "det vet bara du" verka konstigt. Men vad vi egentligen försöker ta reda på är: "Vad får filmen kosta?" eller "Vad har ni för budget?"

Många tänker då: "Budget? Jag kan ju inget om film!" Men faktum är att budgeten bör baseras på filmens värde för ditt företag, inte på produktionskostnader i sig.

Film som kommunikationslösning

I takt med att video blivit allt mer populärt och tillgängligt produceras enorma mängder film varje år. För inte så länge sedan beställde många företag film enbart för att "alla andra har ju filmer".

Men om du stannar upp och funderar på vad du egentligen beställer, kommer du troligen fram till något annat. Vi vågar påstå att i 95% av fallen beställer våra kunder inte en film – de beställer en lösning på ett kommunikationsbehov.

Vad är ett kommunikationsbehov?

Ett kommunikationsbehov kan förenklat beskrivas som att nå ut med ett budskap till en tänkt målgrupp via en kommunikationskanal. För att vi som filmproducenter ska kunna hjälpa dig med detta behöver vi en "brief".

Briefens betydelse för filmproduktionen

En brief är ett dokument som beskriver ditt kommunikationsbehov. Briefens struktur och innehåll kan variera, men två punkter som alltid ska finnas med är "Syfte" och "Mål".

Syfte – svaret på frågan "Varför"

Syftet förklarar varför ni behöver kommunicera just detta. Några vanliga syften kan vara:

  • Öka vår försäljning

  • Informera vår personal

  • Stärka vårt varumärke

Mål – konkreta och mätbara resultat

För att syftet inte ska bli för luddigt behöver du även sätta upp ett eller flera mål med kommunikationen. När du sätter upp mål kan du använda SMART-modellen, vilket innebär att målet ska vara:

  • Specifikt

  • Mätbart

  • Accepterat

  • Realistiskt

  • Tidsbestämt

Exempel på SMART-mål:

  1. Öka vår försäljning av produkter online med 15% före jul

  2. Generera en ökning av besökare på vår hemsida med 30% nästa år

  3. Förkorta onboarding-processen av nyanställd personal i höst med 2 dagar

Hur mycket får filmen kosta?

När du har klargjort syfte och mål blir nästa fråga: Hur mycket är det värt för ditt företag eller organisation att uppnå dessa mål? Detta är kärnan i frågan om vad en film får kosta.

Beräkna filmens värde med ROI

Det kan kännas svårt att omvandla ett kommunikationsbehov till ett pengavärde, men utan någon form av beräkning riskerar du att famla i ovisshet. Alla prisförslag du får blir då bara tomma siffror utan kontext.

Return On Investment (ROI) är ett beräkningssätt för att avgöra om en investering är bra eller dålig. Din investering i kommunikation bör vara försvarbar, så ställ en förväntad förtjänst mot en tänkt investeringssumma.

  • För marknadskommunikation vill du ha ett högt ROI – kommunikationen ska generera vinst genom ökad försäljning

  • För internkommunikation handlar värdet ofta om effektivitet, minskade kostnader eller förbättrad arbetsmiljö

  • Detta förklarar varför det ofta känns mer motiverat att lägga större budget på en reklamfilm än på en film som endast ska visas internt.

Faktorer som påverkar filmproduktionens kostnad

Om du följt resonemanget hittills bör du nu ha kommit fram till:

Ett syfte med er kommunikation

  • Ett mål som är mätbart

  • En investeringssumma – hur mycket filmen får kosta

  • Men vi är inte riktigt klara än. Frågan är hur investeringssumman ska fördelas.

Distributionskostnader

Beroende på syfte och mål kommer filmen behöva distribueras på olika sätt:

  • För försäljningssyften behöver du ofta räkna med betald exponering (YouTube, Facebook, TV)

  • För intern information har du kanske inga distributionskostnader alls om filmen bara placeras på intranätet

Interna kostnader

Andra poster som bör räknas in är din egen insats:

  • Hur mycket tid kommer du lägga i projektet?

  • Behöver du engagera kollegor i produktionen?

Försök sammanställa alla merkostnader utöver själva filmproduktionen.

Beräkna filmproduktionens budget

Nu har vi kommit fram till svaret som många trodde att de inte hade när de kontaktade oss:

Filmproduktionsbudget = Investeringssumma - (distributionskostnader + interna kostnader)

Med information om syfte, mål och budget kan vi som filmproducenter ge dig det bästa lösningsförslaget baserat på vår erfarenhet. Du behöver inte kunna allt om film för att beställa en – det räcker oftast med att du kommit fram till syfte, mål och budget.

Nästa steg i filmproduktionsprocessen

Detta var en grundläggande genomgång av hur du kan resonera för att komma fram till en budget för er produktion. För att ge oss de absolut bästa förutsättningarna kan vi behöva titta på fler aspekter som målgrupp, budskap och utmaningar, men det är ämnen för framtida artiklar.

Artikel skriven av Karl-Johan Strandberg, Multiproduktion

  • Kostnaden för en reklamfilm i Sverige varierar beroende på flera faktorer. Det finns inget standardpris eftersom varje produktion är unik och baseras på ditt företags specifika kommunikationsbehov, önskade kvalitetsnivå och omfattning. För att beräkna en lämplig budget bör du utgå från filmens syfte, mål och förväntade avkastning (ROI).

  • För att beräkna budget för filmproduktion bör du först definiera syfte och mål med filmen. Använd SMART-modellen för att sätta mätbara mål. Beräkna sedan filmens förväntade värde för företaget (ROI). Filmproduktionsbudgeten blir din totala investeringssumma minus distributionskostnader och interna kostnader.

  • En film brief är ett dokument som beskriver ditt kommunikationsbehov. Den bör alltid innehålla syfte (varför ni behöver kommunicera) och mål (vad ni vill uppnå). Briefens struktur kan variera, men för bästa resultat bör den även innehålla information om målgrupp, budskap och eventuella utmaningar.

  • För att sätta SMART mål för en reklamfilm ska målen vara Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbestämda. Exempel på SMART-mål kan vara: 'Öka försäljningen av produkter online med 15% före jul', 'Generera 30% fler besökare på hemsidan nästa år', eller 'Förkorta onboarding-processen för nyanställda med 2 dagar'.

  • För att beräkna ROI (Return On Investment) på en reklamfilm behöver du ställa den förväntade förtjänsten mot investeringssumman. För marknadskommunikation handlar det om vinst genom ökad försäljning. För internkommunikation kan värdet istället handla om effektivitet, minskade kostnader eller förbättrad arbetsmiljö. En högre ROI indikerar en mer lönsam investering.

Föregående
Föregående

Öka företagets lönsamhet med hjälp av reklamfilm

Nästa
Nästa

Prova dessa trender och metoder inom videomarknadsföring för ditt företag